قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الرابع

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الرابع

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الرابع

بعد ان ذهبوا جميعاً بقرار الجد
هم الآن في مزارع الشافعي
ميرال: واو بجد المكان دة حلو اوووي
سليم: كويس ان في حاجة عجبتك
لتتجاهل كلامه و تقول
ميرال: بس يا سارة مش صح حلو اوووي تصدقي غيرت فكرتي البلد جميلة فعلاً زي ما قولتي
سارة: مش قولتلك عشان تسمعي كلامي بعد كدة
ليتدخل يوسف: إيه دة هي بجد الانسة كانت حابة البلد
ميرال: اة سارة كان نفسها تيجي بس انا مكنتش عاوزة بس غيرت رأي خالص.

سليم: اعمل حفلة يا يوسف عشان الهانم تكرمت و رضيت ترود عليك
ميرال: يا بني ادم انت لية مُصرِ تضايقني إيه البرود دة
سليم: بت متغلطيش انتي بس ال مغرورة و مدلعة
ليقاطعهم يوسف: إيه رأيك يا سليم تعالي نوريهم الخيول
سارة بفرح: إيه دة بجد هو فية ياريت نروح إيه رأيك يا ميرال
ميرال بقلق: مانتي عارفة يا سارة رأي في الموضوع دة
سارة: لية بس يا ميرال بجد هيعجبك متقلقيش انتي بس
يوسف: هي قلقانة من إيه.

سارة: اصل هي من وهي صغيرة حصل
لتقاطعها ميرال: مفيش حاجة عادي ولا إيه يا سارة
سليم: يا بني دي تلاقيها خايفة بينها جبانة
ميرال بثقة: لا و هخاف من إيه
سليم بسخرية: بجد طيب خلاص يا يوسف تعالي نروح للخيول
يوسف: اوك يلا
عودة إالي بيت الشافعي
يجلسون جميعاً و يتحدثون
الجد: خلاص اتفجنااتفقنايا استاذ احمد بكرة جلال و منصور هيروحو معاك تشوف المزارع
احمد: خلاص اتفقنا.

الجدة: كفاية بجا حديتبقا كلامفي الشغل إيه متعبتوش امال
الجد: خلاص ساكتنا اهو يا زينب صح يا اسناذ احمد هو بناتك دول مش متجوزين و لا مخطوبين ولا إيه
احمد: لا لسة مجلهمش نصيبهم
الجد بخبث: لعلاانشاء الله هيلجلهم و قريب جوياوي
الجدة: ولا كمان سليم و يوسف نفسي افرح بيهم بس مين يسمع
الجد: لا هيسمعو و هتفرحي بيهم
منصور: ازاي يا حج
الجد بغموض: هتعرفو بكرة انشاء الله
مزارع الشافعي
يوسف: يلا مش هتركبو.

سارة: هوانا مجربتش بس بحبهم
يوسف: طب تعالي و انا هعلمك
سارة: مش عاوزة اتعبك
يوسف: لا مش هتعب تعالي سليم هنروح لغاية اخر المزرعة و هنيجي
سليم: طيب ماشي
ميرال: هو احنا هنروح فين
سليم و هو يركب علي حصانه المفضل: مش هتركبي ولا إيه
ميرال: لا طبعا مش بحبهم
سليم: طب تعالي و اكسب فيكي ثواب و اعلمك
ميرال: لية هو انا هشحت منك و بعدين لو هتعلم هتعلم منك انتو تنظر له من اعلي إلى اسفل.

سليم: تصدقي ان الخير معاكي مينفعش طب غوري بقاو هو يذهب بالحصان سريعاً ليملئ ملابسها و وجهها بالتراب
ميرال و هي مليئه بالتراب: اه يا حيوان انيان متخلف
لكنه لم يسمعها لانه ذهب
لتجلس علي مقعد ب مزرعة الخيول إالي ان تأتي سارة
بيت الشافعي
الجد و الجدة يجلسون وحدهم في غرفة المكتب
الجدة: إيه ال بتفكر فية يا ابرهيم
الجد: فهمتي انتي بفكر اجوز سليم لميرال و يوسف لسارة
الجدة بفرحة: بجد طب ازاي.

الجد: سليم و يوسف مبيكسروش ليا كلمة و انا هدبسهم في بعض و ساعتها محدش هيقدر يخليني اطلع عيل اصغير
الجدة: اه بس سليم و يوسف مش ساهلين
الجد: عارف بس مش هيصغرو جدهم
الجدة: طيب سليم و يوسف عرفنا هتعمل معاهم إيه طيب إيه عرفك ان استاذ احمد هيوافجهيوافقان بناتو يتجوزو سليم و يوسف.

الجد: واضح ان استاذ احمد تعبان من ميرال بتوبنتهيبقا هيوافجهيوافقعشان مفيش سليم هو ال هيتعامل معاها صح و سارة بينها عاقلة اكتر من ميرال و مش هيلاجيهيلاقياحسن من يوسف
الجدة: اه يا ابراهيم طلعت مش سهل و انا بجولبقولالعيال جايبينو منين
الجد: امال يا زينب يلا نطلعلهم بره بجابقا
مزرعة الخيول
عند سارة و يوسف
يوسف: انتي بتتعلمي بسرعة اهو
سارة: بجد طب دة طلع سهل اهو
يوسف: لا مش سهل بردو حتى بوصي.

ثم دفع الحصان لينط و يجري سريعاً لتختبئ سارة في رقبته
يوسف بأبتسامة: إيه خلاص اهدي انا بهزر
سارة بكسوف: انا اسفة مكنتش اقصد
يوسف: لا متتأسفيش مفيش حاجة
سارة: ممكن بقا نروح لميرال
يوسف: اه ممكن
عند ميرال
رجع لها سليم مرة اخري بعد ان رأها تجلس و علي وشك البكاء
سليم: طلاما مش قد ال بتقولية بتتكلمي لية
ميرال: بص ابعد عني احسنلك
سليم و هو يقترب منها: ليه هتعملي إيه
ميرال برتباك: بقولك ابعد عني.

سليم بأبتسامة: خلاص بعدت بس تصدقي ظني مخبش فيكي
ميرال: و إيه هو ظنك
سليم: انك مدللة و مدلعة لا و كمان طفلة عشان من اقل حاجة كنتي هتعيطي
ميرال: انا طفلة دة منظر طفلة
سليم: لا تصدقي مش طفلة خالص
ميرال بثقة: عشان تعرف بس
سليم بسخرية: ده الاطفال مبيعملوش ال بتعملية
لتقاطعم سارة بعد ان اتت هي و يوسف
سارة: إيه ال عمل فيكي كدة
ميرال: اسألي الاستاذو هي تشير لسليم
يوسف: ده اكيد عمل كدة بالحصان.

سارة: طب خلاص اعملي شعرك بس و مفيش حاجة تاني
يوسف: طب إيه مش هنروح بقا
ميرال: اه ياريت
بعد ان وصلو لبيت الشافعي
تراهم الجدة: إيه اتأخرتو كدة لية و مال يا بتي متبهدلة لية
ميرال: مفيش حاجه يا نينا انا اصلا هطلع اخد شاور و انام عشان تعبانة هتيجي معايا يا سارة
سارة: اه هاجي انا كمان عاوزة انام
الجدة: كدة من غير ماتتعشو
ميرال: معلشي بقا يا نينا بكرة ناكل سوا
ثم ذهبو
الجدة: و انتو مش هتاكلو.

سليم: لا يا جدتي انا كمان طالع انام
الجدة: و انت يا يوسف
يوسف: و انا كمان يا جدتي هنام
ثم يذهب الجميع إلى النوم ليأتي يوم اخري بشمس مشرقة تعلن عن التفائل و الامل
يجتمع الجميع علي مائدة الافطار
الجد: انا عاوزكم في موضوع مهم و يخص كل القاعدين بما فيهم استاذ احمد الألفي
ليلتف له الجميع
احمد: خير يا حاج
الجد: انا طالب ايد بنتك ميرال لسليم و سارة ليوسف...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة