قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثالث

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثالث

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثالث

في الصعيد
يدخل الحارس: يا حاج في بيه اسمه احمد الألفي ادخله
الجد: اه دخلو بسرعة يا ولد
ليدخل احمد الألفي و عائلتة
الجد: نورتو الصعيد كلها
احمد: ده بنورك انت يا حاج
الجدة: ابه البنات كيفمثلالقمرات اسمك ايه انتي و هي يا قمرات انتو
لترد ميرال: انا اسمي ميرال و هي اسمها سارة
الجدة: ميرال و سارة انتو بجابقاحلويات مصر ادخلو ادخلو تلاجيكم تعبانين من السفر
لترد نهال: تسلمي يا حاجه
الجدة: انتي امهم ولا ايه.

نهال: اه انا ام ميرال و سارة زي بنتي بظبط
و بعد تعارف العائلتان ذهبو الفتاتان إال حديقه المنزل
ميرال: طيب اوووي جدو و نينا دول بجد كلهم كويسين
سارة: مش قولتلك هنتبسط هنا
ميرال: انا بقول الناس مش البلد اه هو البيت جميل لكن البلد غريبه و مش بحبها معظمها تلاقيهم فلاحين و وحشين
ليدخل في هذه اللحظة سليم و يوسف
سليم: انتي مين عشان تتكلمي علي الناس ال في البلد يا بت انتي.

ميرال: ايه ده و انت مالك انت حد وجهلك كلام تلاقيك منهم
لينظر لها بغضب و يقول
سليم: انتي مجنونة ولا شكلك كده بت انتي اتقي شري احسنلك انتي متعرفيش سليم الشافعي
ميرال: و انت متعرفش ميرال الألفي
ليتدخل يوسف: اهدا يا سليم دي بنت رجل الاعمال احمد الألفي انتو وصلتو
ميرال: اه وصلنا و يارتنا ما وصلنا
سارة: خلاص اهدي بقا يا ميرال
ميرال: لا مش ههدا بدل ما في انسان متخلف زي ده بيتكلم معايا انا كدة.

سليم بصوت عالي: مفيش حد متخلف هنا غيرك و اسمعي يا بنت الالفي لو هتقدي هنا اقعدي بحترامك انتي فاهمة
ليسمع الجد و الجميع صوتهم ليأتو سريعاً
الجد: في ايه يا والدي بتزعق كدة لية
سليم: عشان اكتشفت ان في ناس مش محترمين المكان ال هما فية هنا
الجدة: ده مين دول
لينظر سليم إالي ميرال و يشير إليها
سليم: الهانم
الجدة: بجابقاكده يا بتي المكان مش عاجبك ولا إيه
لتنظر ميرال لها: لا يا نينا انا مقصدش ان...

ليقاطعها سليم: تقصد ولا متقصدش ال مش عاجبو المكان يمشي
الجد بصوت عالي: سليم انت بتعالي صوتك وانا واجفواقفولا ايه و بعدين دول ضيوفي
سليم بهدوء: انا مقصدش يا جدي طبعا بس انت مسمعتش هي قالت إيه في الأول
الجد بصرامة: مسمعتش ولا عاوز اسمع خلاص انسو الحصل
ليتدخل احمد: معلش يا استاذ سليم هي تلاقيها مكنتش تقصد انا اسف بالنيابة عنها.

سليم: مش حضرتك ال تتأسف و بعدين حضرتك علي رسنا و خلاص حصل خير بس بينها مدلعة اووويلينظر لها من اعلي ل اسفل و يتركهم و يذهب
يوسف: استني يا ابني انا جاي معاكليذهب هو الاخري
الجد: خلاص يا جماعة حصل خير مفيش حاجة ممكن حضراتكم تروحو لأوضكم عشان ترتاحو من السفر
ليذهب الجميع إلى غرفهم
في غرفة سارة و ميرال
سارة: علي فكرة يا ميرال انتي غلطتي
ميرال: متقوليش غلطت هو ال بيدخل في ال ملوش فيه.

سارة: انتي عارفة ان البلد دي ال عاش فيها و من حقه يزعل لما حد يتكلم عليها و بعدين ده باين ان هو شيك اوووي
ميرال: مين ال شيك ده
سارة: هو سليم
ميرال: اه شيك فعلا باين انك مبقتيش تشوفي
سارة: هههه طيب خلاص متتعصبيش اوووي كدة بس علي فكرة البلد حلوة و بعدين انا عاوزة انزل اتمشي فيها
ميرال: هو ده الكلام مش تقوليلي سليم تعالي ننزل بقا.

بعد ان ارتدوا ملابسهم لتنزل ميرال و هي تردي فستان كات بالكاد يصل إالي ركبتها لونة وردي و سارة ترتدي فستان كات طويل إلى اخر رجليها و يطلقون لشعرهم العنان
ليراهم الجد: يا مرحب بالقمرات يا مرحب
لينظر لهم يوسف الذي اندهش من جمال سارة الفاتن
ليهمس لسليم: من ناحية قمرات فهما قمرات
سليم بهمس: دي قمر من انهي ناحية دي
يوسف بهمس: هنكدب بقا
سليم: خلاص ماشي هي حلوة بس من غير احترام تغور الحلاوة.

يوسف: طب خلاص اما نشوف ال هيحصل
الجد: راحين فين يا حلويات
سارة: كنت انا و ميرال عاوزين نتمشي في البلد
الجد: اكدهكدهعاوزين تتمشو في البلد مينفعش بالبس دة يا بتي
ميرال: لية يا جدو
ليتكلم سليم: لبس ميلقش بال قاعدين في بيت الشافعي يا انسة
ميرال: يا انسان انت حد قالك ادخل انا بقول جدو
سليم: بت انتي متكلميش معايا انا كدة مش عيل نايتي انا عشان تتكلمي بالأسلوب ده معايا لا ده انا سليم الشافعي يعني تتكلمي بأحترام.

ميرال: انا اتكلم زي مانا عاوز مع اي حد
سليم و هو ينظر لها يشمئزاز: مش معايا انا
ميرال بغضب: اوووف يارب
لتدخل سارة: خلاص بقا يا ميرال محصلش حاجة لكل دة
يوسف: اه يا سليم خلاص و بعدين دول ضيوفنا
الجد: خلاص يا ولاد هنتغدا الاؤل كليتناكلنا
و بعدين نشوف ال هيحصل بس بالبس ده معلش يا بتي مش هينفع ممكن سارة تلبس شاكتاجاكتو تنزل عادي بس بتاعك جصير جويقصير اوي
ليتدخل يوسف: اه مهو مش هينفع لازم تلبس جاكت.

لينظر له الجميع بأستغرابليقول
يوسف: اه عشان البلد و كدة حتى ميرال لازم تغير لبسها
سليم: مهو كده كده هتغير عشان مفيش حد في بيت الشافعي يخرج بالمنظر ده
لتتجاهل كلامة ميرال: خلاص يا جدو عشان خطرك انت بس
الجد: اهو اكدةكدةالكلام يلا بقا نتغدا كليتناكلنايا زينب ابعتي حد ينادي الكل عشان نتغدا
الجدة: من عنيا يا حاج
في مكان اخر
مجهول(1): مينفعش نسيب القضية دي في ايدو لازم نطيرو منها.

مجهول(2)؛بس ده سليم الشافعي مفيش قضية غير اما يكسبها
مجهول(1): مانا بقول نطيرها منو عشان كدة يا غبي خلاص امشي اطلع برة و ياريت تفكرو في حل بسرعة
مجهول(2): خلاص يا باشا انت تؤمر
عودة للصعيد مرة اخري
بعد ان جاء الجميع علي المائده
الجدة: كلو يا بنات بدل مانتو رفيعين اكدةكدة
ميرال: لا يا نينا كدة الدايت هيبوظ بكل دة
الجدة: هو إيه الدايت دة يا بتي
سارة: النظام يعني يا نينا عشان كدة هنتخن.

الجدة: مهو دة المطلوب دة انتو كيفزيالعاصفير
لتدخل ليلي: خلاص يا ماما سبيهم براحتهم
الجدة: خلاص ماشي يابتي
الجد: انتو مش جولتوقولتوانكو عاوزين تتمشو في البلد ولا إيه
ميرال: اه ياريت يا جدو
الجد: طب خلاص اطلعي غيري هدماتكلبسك
و سارة تلبس حاجة فوجفوقده و يوسف و سليم هيجوا معاكم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة